Изборът на начално училище е ключов, защото той предопределя средата, в която детето ще опознае ученето, както и подготовката за кандидатстване след 7-ми клас.
За да вземем това решение, имаме няколко основни критерия, които биха имали различна тежест за различните семейства:
- представяне след 4-ти и 7-ми клас по БЕЛ и математика
- дали детето си пада по точните науки, по езиците, изкуството, спорта или нещо друго
- логистична сложност на воденето и взимането на детето от училище
- наличие на занималня от 1-ви до 4-ти клас т.е. целодневна форма на обучение
- учебна база и двор
- класен ръководител и учителски състав
Живеещите в кв. Яворов, или по-скоро, средната му част, имат 12 СУ за прилежащо и 38 ОУ, 129 ОУ и 31 СУЧЕМ (Бастилията) за гранични:
Това означава, че хората с адреси в червения район биха били първа, втора или трета категория за 12-то в зависимост от годините, прекарани на този адрес и четвърта категория за 38-мо, 129-то и 31-во с пет точки бонус за граничен адрес. Децата от първа, втора или трета категория са с предимство пред всички останали и обикновено влизат без проблем. Децата с пограничен адрес имат добър шанс, но не приемат всички.
Друг важен момент при избор е дали има целодневна форма на обучение (ЦДО или занималня). Това е лесен въпрос, който обаче честно има мистериозен отговор, който може да бъде получен след търсене по сайтове, бг-мама, говорене по телефона с училището и подпитатване на познати и приятели. Това е, което ние знаем към момента за тези училища:
- 12 СУ - има ЦДО до 4-ти клас
- 38 ОУ - няма ЦДО, но пък има две смени от 2-ри клас нататък, което е логистичен кошмар, ако не живееш и работиш на един хвърлей от ул. Шипка
- 129 ОУ - има ЦДО за 1-ви клас със сигурност, като че ли предходните випуски имат и ЦДО за 2-ти и 3-ти също
- 31 СУЧЕМ - има ЦДО - в 1-ви клас четири групи, във 2-ри - три групи, в 3-ти - две групи и в 4-ти - една група. Децата се приемат по успех, но отзад напред - предимство имат децата, които се справят по-зле, за да могат да получат допълнителна помощ. Авторът на този текст чувства това като Hunger Games, но разбира логиката на училището.
И най-вече, бихме могли да сравним как се представят училищата през времето на НВО по български език и математика:
- след 4-ти клас няма голяма разлика в представянето между различните училища, но след 7-ми клас 38-о и 31-во започват да се справят много по-добре от 12-то и 129-то, което би могло да повлияе и на шансовете за приемане в гимназия:
- 4-ти клас
По български всички училища показват високи резултати, като 31-во и 38-о дори имат резултат на 90 точки за випуск 2023/2024, което е вече сред топ резултатите в България и София и само елитните частни училища и 14-то имат по-високи точки:
По математика резултатите са добри, но не са сравними с топ училищата в София, освен за 31-во, което е трето от държавните в София:
- 7-ми клас - първо, трябва да вземем предвид, че цялостно учениците се справят по-лошо на изпитите в 7-ми клас, като изключими най-елитните училища, така че и при нашите четири училища тук се наблюдава очаквания спад в резултатите.
По български можем да видим, че 12-то е вече под 70 точки и започва да се откроява с по-ниските си резултати, докато 31-во продължава да има точки около 75 и нагоре, което го прави и едно от по-добрите държавни училища в София:
По математика като цяло тези училища не се справят добре като има само един резултат над 70 точки - на 31-во през 2023 год, но който идва след слабо представяне предните две години.
Вместо извод - решението кое училище да изберем е сложно и има много фактори. които да се вземат предвид. Можете да ползвате нашия инструмент за анализ на училища, за да си помогнете с бърз и лесен достъп до данните за представянето на училищата в България - https://www.koeuchilishte.bg/sravnenie